AAA Wysoki kontrast

Monitoring środowiska

Podstawowym zadaniem Wydziału jest organizowanie i koordynowanie Państwowego Monitoringu Środowiska.

Prawne podstawy funkcjonowania systemu Państwowego Monitoringu Środowiska (PMŚ) zostały stworzone w lipcu 1991 roku, po uchwaleniu przez Sejm RP Ustawy o Inspekcji Ochrony Środowiska. Koordynatorem systemu z mocy ustawy są organy Inspekcji Ochrony Środowiska.

Państwowy Monitoring Środowiska jest systemem pomiarów, ocen i prognoz stanu środowiska. Celem jego jest zwiększenie skuteczności działań na rzecz ochrony środowiska poprzez zbieranie, analizowanie i udostępnianie danych dotyczących stanu środowiska i zmian w nim zachodzących. Za badania o charakterze monitoringowym uznawane są pomiary spełniające warunki cykliczności, unifikacji: metodyk, sprzętu oraz interpretacji.

Państwowy Monitoring Środowiska realizowany jest na podstawie:

  • wieloletnich programów państwowego monitoringu środowiska opracowanych przez Głównego Inspektora Ochrony Środowiska i zatwierdzanych przez ministra właściwego do spraw środowiska,
  • wojewódzkich programów monitoringu opracowanych przez wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska i zatwierdzonych przez Głównego Inspektora Ochrony Środowiska.

Wojewódzkie programy monitoringu zawierają zadania określone w wieloletnich programach państwowego monitoringu środowiska.

Programy państwowego monitoringu środowiska obejmują, dla poszczególnych elementów środowiska, zadania:

  • krajowe;
  • regionalne (wojewódzkie i międzywojewódzkie);
  • lokalne.

Do podstawowych zadań Wydziału Monitoringu Środowiska:

  • opracowywanie programów państwowego monitoringu środowiska
  • koordynacja realizacji zadań państwowego monitoringu środowiska
  • gromadzenie informacji o środowisku w zakresie ujętym w programach państwowego monitoringu środowiska
  • przetwarzanie zgromadzonych informacji o środowisku i dokonywanie ocen stanu środowiska
  • opracowywanie raportów o stanie środowiska
  • udział w międzynarodowej wymianie informacji o stanie środowiska, w tym koordynacja współpracy z Europejską Agencją Środowiska, o której mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 401/2009 z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie Europejskiej Agencji Środowiska oraz Europejskiej Sieci Informacji i Obserwacji Środowiska (Dz. Urz. UE L 126 z 21.05.2009, str. 13)
  • wykonywanie zadań określonych w ustawie z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2016 r., poz. 353, z późn. zm.)
  • wykonywanie pomiarów wielkości emisji oraz poziomu substancji lub energii występujących w środowisku
  • współdziałanie w zakresie ochrony środowiska z innymi organami kontroli, organami ścigania i wymiaru sprawiedliwości, innymi organami administracji państwowej i organami samorządu terytorialnego oraz obrony cywilnej, a także organizacjami społecznymi.

System PMŚ składa się z następujących bloków informacyjnych :

  • jakość środowiska
  • emisja
  • oceny i prognozy.

Jakość środowiska - zawiera informacje o rzeczywistej koncentracji zanieczyszczeń w poszczególnych komponentach środowiska. Dane gromadzone w tym bloku pochodzą z pomiarów wykonywanych w następujących podsystemach, w tym m. in.:

  • monitoringu powietrza
  • monitoringu wód powierzchniowych, w tym rzek i jezior
  • monitoringu wód podziemnych
  • monitoringu gleby
  • monitoringu hałasu
  • monitoring promieniowania elektromagnetycznego.

Emisja - gromadzone są dane o jakości i ilości zanieczyszczeń odprowadzanych do środowiska przez określone źródła. Informacje stanowiące treść tego bloku pochodzą z kontroli prowadzonych przez WIOŚ, ze sprawozdań zakładów przemysłowych oraz innych jednostek gospodarczych i administracyjnych. Dane z tego bloku wykorzystywane są m.in. przy wydawaniu decyzji administracyjnych oraz naliczaniu opłat i kar.

Oceny i prognozy - są tworzone na podstawie rzeczywistych danych gromadzonych w pozostałych blokach informacyjnych. W jego ramach są wykonywane:

  • oceny w oparciu o analizy przyczynowo-skutkowe w ramach jednego komponentu
  • analizy i oceny określonych problemów i zjawisk z uwzględnieniem powiązań między komponentami
  • prognozy przebiegu zjawisk w oparciu o analizy trendów i modelowanie.

bannerr